Опис досвіду вчителя англiйської мови
Чортківської ЗОШ І–ІІІ ступенів №5
Тернопільської області
Коменди Iрини Степанівни
Школа-не комора знань,а свiточ розуму.
Усi дiти не можуть
мати однаковi здiбностi.
I найважливiше завдання
школи-виховання здiбностей.
В.Сухомлинський
Вчитель – це
професія неординарна. Особливість цієї професії полягає у тому, що вчитель
працює не шаблонно, не за заготовленими наперед алгоритмами. Кожна педагогічна
ситуація унікальна, неповторна. Адже добре відомо, що копіювання, навіть
найвдалішого уроку проведеного в іншому класі чи уроку колеги, може виявитись
вкрай невдалим. Тобто робота вчителя завжди вимагає творчого підходу.
Комплекс завдань
з якими щодня стикається вчитель містить досить багато різних за характером
задач, які стосуються навчання, виховання та розвитку учнів. І всі ці завдання
необхідно розв’язати найбільш ефективно, щоб побудувати найкращий варіант
навчально-виховного процесу.
Актуальність
теми. Сьогодні перед вчителем англійської мови постає нелегке питання: як
зробити, щоб урок був цікавим для учнів, щоб розкрив їх творчий потенціал
особистості, поставив її в ситуацію самостійного пошуку, сприяв розширенню
кругозору, забезпечив використання знань з інших предметів на практиці.
Цього
можна досягти лише за умови, якщо вчитель знаходить оригінальні, нестандартні
шляхи навчання іноземної мови.
Щоб наблизити навчальну ситуацію на уроці до сучасного життя і разом з
цим зацікавити учнів до вивчення англійської мови, я у своїй практиці намагаюся
впроваджувати інноваційні комп’ютернi технології, але в жодному разі не
перевантажую ними уроки.
Для того, щоб реалізувати поставлені перед собою цілі, постійно перебуваю
у пошуках методів виховання і розвитку дітей
засобами свого предмета в процесі навчальної та позакласної діяльності. Щоб
процес навчання справді був ефективнішим, організовую навчальний процес так,
щоб учні були здатні використовувати англійську мову як під час спілкування в
реальних життєвих ситуаціях, так і для набуття знань.
Хотіла б зразу зазначити, що досвід,
який презентую, далеко не новаторський, а раціоналізаторський, зібраний при
вивченні різної методичної літератури, своєї педагогічної практики і апробований безпосередньо на власних
уроках. Йдучи
на урок у будь-який клас, щоразу задумуюся, яким же має бути сучасний урок, як
організувати і провести його, щоб отримати максимальну віддачу?
Я, Коменда Iрина Степанiвна, працюю в даній школі з 2001року, на даний час англійську
мову викладаю в початкових та середніх класах. Можливо
саме тому, проблема над якою я працюю «Навчання лексичних одиниць для розвитку компетенцiй на початковому
етапi вивчення англійської мови за методикою
асоціативних символів » більше пов’язана з учнями , які лише починають
вивчати англійську мову.
Метод асоцiативних символiв належить до
безперекладного способу семантизації ЛО,а саме до наочної семантизації.
Метод асоціативних символів (МАС)
– постійна дитяча гра, непомітно для малюків скерована в навчальне русло.
МАС – це ігровий метод, це мова рухів,
жестів, міміки, це мова нашого тіла. У цьому і полягає основна його перевага
над традиційними формами викладання. Навчання, основане на грі та фантазії,
зовсім не обтяжує дитину, так як домінуючим у цьому віці є образне мислення. Це
означає, що дитина відпочиває. Вона без утоми переосмислює велику кількість
інформації. Отже, дитина вчиться, граючись. Цей метод також
включає велику кількість ігор на перевтілення, інсценівок пісень та віршів,
оповідань-пантомім, казок тощо. Все це в сукупності створює на заняттях ефект
«занурення» в англійську, дає можливість учителю без проблем створити
максимально наближене до реальності іншомовне середовище.Дитина дуже легко може
створити образ, «ввійти» в нього, «оживити» будь-яке слово та виконати
різноманітні дії з ним.
Даний метод надзвичайно полегшує та урiзноманiтнює мою роботу в початковiй школi, адже крiм використання наочності,
абсолютно весь лексичний матеріал я зображую за допомогою рухів, жестів,
міміки. Дітям все зрозуміло, тому що мова й рухи переплітаються. Вони
«проживають», а не «відбувають» чи «вiдсиджують» урок.
Працюючи за даним методом, у першу чергу
необхідно ознайомитися з технікою його застосування. Перед початком введення
нового лексичного матеріалу я домовляюся з учнями , яким чином ми
будемо зображати мовою тіла той
чи інший предмет, стан або дію, коментуючи їх рідною мовою, яка
використовується тільки для пояснення асоціативних символів. Дітям достатньо,
як правило, декілька разів показати, як
зобразити жестами чи рухами певні
предмети, тварини, іграшки і вони
із задоволенням відтворять все це.
Метод асоціативних символів використовував на уроках
кожен вчитель,але не задумувався над цим.Варто згадати лише фiзкультхвилинку -I can jump,I can run, I can swim, I can fly, як за допомогою МАС ми показуємо данi рухи бігати – імітуємо
біг на місці; літати – змахами рук імітуємо політ птаха; плавати – зімкнуті почергово руки розводимо в сторони та зводимо, імітуючи
плавання; стрибати– імітуємо стрибки т.д.
Введення нового лексичного
матеріалу вiдбувається за таким алгоритмом:
·
вироблення
асоціативних символів до нових лексичних одиниць;
·
перевірка
розуміння дітьми вироблених асоціацій рідною мовою;
·
презентація
нової лексики мовою, яка вивчається.
При
вивченні
теми «свійські тварини» я розробила наступий ряд асоціативних символів
1.кіт – прикладені до верхньої губи вказівні й середні пальці символізують
уявні вуса;
2. собака – приставлені до голови дві руки асоціюються з вухами собаки;
3. свинка – зімкнуті у коло та притулені до носа великий і вказівний
пальці зображують кумедне рильце;
4. кінь – стиснуті в кулаки та
опущені донизу руки символізують уявні
копита;
5. курка – рухаємо вверх, вниз зімкнутими докупи пальцями
руки, ніби клюємо уявне зерно;
6. качка – рухаємо опущеними донизу руками, імітуючи ходу
качки;
Для перевірки розуміння сприйняття
асоціативних символів використовую
такі ігри
1) Т: Мавпочка хоче погратися
з нами та побачити, в яких тваринок
ми перевтілюємося. Зобразіть свинку, собаку, кота і т.д.
2) Т: Давайте розділимося на
дві команди. Мавпочка
подивиться, яка команда може краще
зобразити тварин.
Для заключного етапу використовую наступне
Т: Мавпочка разом
з нами отримала
багато інформації і хоче подивитися, чи все ви
запам’ятали. Давайте пограємо в гру «Так
чи ні» (вчитель імітує виконання рухів, зображує символи
тварин. При цьому обов’язково часто «помиляється». Діти відповідно реагують).
МАС розвиває образне мислення дитини, дає можливість складний
навчальний матеріал перетворити в простий, а самий нудний зробити цікавим. Вчитель же має змогу
забезпечити часте і регулярне повторення,
зосереджуючи, в основному, увагу на тому, щоб дітям подобалися уроки іноземної
мови. В учителя з’являється унікальна
можливість створити в класі невимушену атмосферу, в якій учні не
відчувають, що підсвідомо засвоюють
величезні масиви лінгвістичного матеріалу, забезпечуючи при цьому свідоме його
вивчення.
Звичайно, коли ми говоримо
про iгровий метод МАС, це не означає, що
на уроцi використовується тiльки вiн. Слiд вiдзначити
важливе значення застосуванню на уроці ігрових
технологій – комп’ютерних програми та Інтернету.
Вважаю, що
комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої
зацікавленості учнів за допомогою інформації, яка виводиться на екран. Його використання у вивченні
іноземної мови суттєво впливає на ефективність навчального процесу. Дійсно, у
наш час діти дуже захоплюються комп’ютерами. Тому комп’ютер на уроці – це
додатковий інтерес у дитини. Із цього випливає, що вчитель повинен мати
авторський підхід до роботи учнів на уроці. Серед великої кількості комп’ютерних навчальних програм з іноземної
мови є ті, які навчають фонетики, інші – нової лексики або граматичних вправ.
Усі вони включають ігри і мають загальний характер. Я хотіла б виділити такі
програми, як “Lingua World”, “Oxford Practice”, “Cambridge Practice”,
“Headway”, та інші.
Комп’ютерні технології
відіграють дуже важливу роль не лише в мотивації учнів, але й у
підвищенні якості знань. Навіть слабкі учні
оволодівають лексикою з теми , змагаючись з комп’ютером і не бажаючи
бути у класі останнім за результатами.Так
атестуючись у 2010 роц на II категорiю, у 4 класi на закрiплення теми “Leasure Time.The Degrees of Comparison of Adjectives” використовувала 2 комп’ютернi гри.
Нажаль готових комп’ютерних програм, які
б відповідали тематиці підручників А. М.
Несвіт, О. Д. Карп’юк ми не маємо,то за наявностi комп’ютера,iнтернету та власного часу ми, вчителi, змушенi шукати потрiбне нам самостiйно.
Самостійна творча робота зі створення
комп`ютерних презентацій у 6 класах розширює їхнiй запас активної лексики. Учні
самостійно вчаться знаходити цікаву інформацію з даної теми, для цього
користуються Інтернетом. Це дуже захоплює учнів, адже кожен намагається
показати щось нове, цікаве. Найефективнішими з огляду на розвиток навичок
мислення, пізнавальної діяльності учнів та навичок до самостійної дослідницької
діяльності є засоби, які проектуються та розробляються самими учнями при
вивченні навчального матеріалу. Я відзначаю високий рівень мотивації учнів до
навчання у випадках, коли учням надається можливість за допомогою інформаційних
технологій представляти результати
цікавого для них навчального проекту.
Своїм досвiдом використання методу асоцiативних символiв та надбаннями ( скачаними
комп’ютерними iграми) ділюся з колегами. Створила у всесвітній мережі Internet
персональний сайт, на якому розміщую мої педагогічні розробки- http://blog-komendairyna.blogspot.com
Моя робота одержала оцінку колег, батьків та учнів у
вигляді відгуків.
Про результативність моєї роботи свідчить підвищення
успішності учнів та підвищення
пізнавального інтересу учнів.
Я прийшла до висновку, що для навчання
лексичних одиниць для розвитку компетенцiй на початковому етапi вивчення англійської мови слiд користуватись рiзними
засобами, формами та методами,
але всi вони повиннi
вiдповдати вiковi та можливостям учнiв.
Лiтература
1. Гусак Л. Є. Методологічні основи
застосування методу асоціативних символів в навчанні іноземної мови в
початковій школі / Л. Є. Гусак, С. В. Гунько, З. Лещенко, О. Чухнова
2. Гусак Л. Є. Роль пізнавальних
процесів в асоціативному навчанні іноземних мов молодших школярів / Л. Є. Гусак
// Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний
університет ім. Г. Сковороди». – Дод. 2 до Вип. 31
3. Гусак Л. Є. Психологічні
особливості асоціативного засвоєння англомовного матеріалу молодшими школярами
/ Л. Є. Гусак // Наукові записки Вінниц. держ. пед. ун-ту ім. М. Коцюбинського.
Сер. «Педагогіка і психологія». – Вип. 35/
4. Гусак Л. Є. Аспекти
асоціативного навчання в педагогічній спадщині Яна Амоса Коменського / Л. Є. Гусак //
Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : зб. наук. пр. Уман. держ. пед.
ун-ту ім. П. Тичини
5. http://innovatelogic.com/video_materials
6.http://dnz19.vn.ua/kabinet-kerivnyka-angliyskoyi-movy/metod-asociatyvnyh-symvoliv-mas.html
7. http://osvita.ua/languages/tehnol/5579/
8. https://www.youtube.com/watch
9.http://ukdocz.com/doc/7149/lyudmila-gusak-psihologіchnі-peredumovi-asocіativnogo
Немає коментарів:
Дописати коментар